ΕΡΩΤΗΣΗ: Κύριε Υπουργέ, ποιά τα σημαντικότερα έργα που έχουν εκτελεσθεί; Ποιά ξεκινούν άμεσα; και σε ποιά ακόμα παρατηρούνται καθυστερήσεις και γιατί;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη 39 έργα μεγάλα και μεσαία, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,5 δισ. ευρώ. Δυστυχώς, η συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ είναι δεσμευμένη, κυρίως για έργα - «γέφυρες» από το Γ’ Κ.Π.Σ., έργα δηλαδή, που δεν ολοκληρώθηκαν με το προηγούμενο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, με συνέπεια να χαθούν πόροι. Έργα, που εντάσσονται χρηματοδοτικά στο νέο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, με αποτέλεσμα να «καταλαμβάνουν» χώρο στον οποίο θα μπορούσαν να ενταχθούν νέα έργα.
Από τα περίπου 5,5 δισ. ευρώ για Δημόσια Έργα που προβλέπονται στο ΕΣΠΑ για την Προγραμματική Περίοδο μέχρι το 2015, έχουν δεσμευθεί περίπου 4,5 δισ. ευρώ, ποσοστό δηλαδή περίπου 85%. Δυστυχώς, οι περιορισμένοι πόροι δεν αξιοποιήθηκαν με τον καλύτερο τρόπο. Αναφέρομαι ιδίως στο πρόβλημα των συμπληρωματικών συμβάσεων, που τα τελευταία χρόνια έγιναν ο κανόνας, λόγω της ανάθεσης έργων με μεγάλες εκπτώσεις, χωρίς προετοιμασία και ωριμότητα και με συνέπεια την προβληματική κατάσταση που παραλάβαμε.
Δύο σημαντικά Αναπτυξιακά Προγράμματα είναι οι εν εξελίξει διαγωνισμοί, αφενός, για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου Κρήτης, αφετέρου, για το Διεθνές Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο.
Επίσης, προετοιμάζουμε τη δημοπράτηση -με το μοντέλο της παραχώρησης- ενός νέου αυτοκινητόδρομου από την Ελευσίνα έως τη Θήβα, ώστε το σύνολο των οχημάτων από την Πελοπόννησο προς τη Β. Ελλάδα να μην είναι αναγκαίο να περάσει από την Αθήνα, με πολλαπλά οφέλη.
Προετοιμάζουμε, επίσης, τους νέους οδικούς άξονες για το ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας.
Αξίζει να αναφερθώ ιδιαιτέρως στο πρόγραμμα επέκτασης του Μετρό στις γραμμές 2 και 3, καθώς σύντομα το μεγάλο έργο αυτό απεμπλέκεται από πτυχές, που αφορούν στο «σκάνδαλο Siemens». Κυρίως, αναφέρω, ότι ετοιμάζουμε και δημοπρατούμε σε περίπου ένα χρόνο την κατασκευή μιας νέας «γραμμής V ή γραμμής 4», που θα καλύπτει το πιο πυκνοκατοικημένο κομμάτι της Αθήνας, από το Γαλάτσι μέχρι τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό και από εκεί προς το Μαρούσι.
Το πρώτο τμήμα, Άλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό περίπου 1 δισ. ευρώ, που πρόκειται να δημοπρατηθεί, υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί περισσότερους από 200.000 πολίτες σε καθημερινή βάση.
Επίσης, στη Θεσσαλονίκη με κοινωνική συνεννόηση προωθείται ένα φιλόδοξο επιχειρησιακό σχέδιο για το πολεοδομικό συγκρότημα.
Δεν πρέπει να μας διαφεύγει, ότι αν και σε προβληματική κατάσταση, κατασκευάζονται πέντε νέοι αυτοκινητόδρομοι, όπου αν όλες οι πλευρές δείξουμε ευθύνη και ξεπεραστούν τα σημερινά προβλήματα, θα καλύψουν όταν ολοκληρωθούν, το σύνολο της Ηπειρωτικής Ελλάδας με σύγχρονες υποδομές.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μιλάτε για μεγάλα δημόσια έργα κ. Υπουργέ, τόσο μεγάλα, μάλιστα, όσο και τα συμφέροντα…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Έχετε απόλυτο δίκαιο, γι’ αυτό από τους πρώτους στόχους μας είναι, η διαφάνεια και η αντικειμενικοποίηση των διαδικασιών.
Έτσι δημιουργήσαμε το Σύστημα Επιτελικής Παρακολούθησης στο οποίο περίπου 2.000 δράσεις του Υπουργείου μας, έργα, μελέτες, προμήθειες αναρτώνται στο διαδίκτυο, καθένα με τα βιογραφικά στοιχεία του, ώστε να υπάρχει πλήρης ενημέρωση για κάθε πολίτη.
Αυτή την περίοδο, επιπρόσθετα, προχωρούμε στην κατάθεση Νομοσχεδίου με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τον τρόπο εκπόνησης μελετών και κατασκευής έργων.
Θεσπίζουμε το Σύμφωνο Ακεραιότητας και ιδρύουμε μια Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου.
Κύριο χαρακτηριστικό του νέου συστήματος είναι, όσον αφορά στην επιλογή αναδόχου, η εισαγωγή τριπλού κριτηρίου, που περιλαμβάνει, την οικονομική προσφορά, δηλαδή όσο μεγαλύτερη έκπτωση τόσο μεγαλύτερο προβάδισμα για τον υποψήφιο, τον χρόνο κατασκευής του έργου, δηλαδή όσο συντομότερος χρόνος κατασκευής, τόσο περισσότερα μόρια στον υποψήφιο και τέλος, τη διάρκεια εγγύησης για την ποιότητα του έργου, δηλαδή όσο μεγαλύτερη περίοδος, τόσο και μεγαλύτερο πλεονέκτημα για τον υποψήφιο.
Πιστεύω, ότι οι θεσμικές παρεμβάσεις αλλά και η εφαρμογή των επιχειρησιακών προγραμμάτων, μπορεί να συμβάλλουν δραστικά, ώστε να επιτύχουμε στον επόμενο χρόνο θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, δοθέντος ότι τα έργα υποδομών έχουν ευθεία αντανάκλαση στη διαμόρφωση του ετήσιου δείκτη για το Α.Ε.Π. της χώρας.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το θέμα των διοδίων έχει προκαλέσει πολλές και ποικίλες αντιδράσεις. Τί προτίθεστε να πράξετε αναφορικά μ’ αυτό το μεγάλο κοινωνικό, πλέον, ζήτημα τόσο σε επίπεδο τιμών, όσο και συμβάσεων παραχώρησης εκτέλεσης έργων;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Πράγματι, στο σύνολο των αυτοκινητοδρόμων, λόγω ελλιπούς προετοιμασίας και αστοχιών στους υπολογισμούς, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μία οριακή κρίση.
Οι τράπεζες διέκοψαν τη χρηματοδότηση των εταιρειών, επικαλούμενες τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες και πολλά εργοτάξια συρρικνώθηκαν.
Το Πρόγραμμα αυτό οφείλουμε να το στηρίξουμε γιατί είναι αναπτυξιακό και προσφέρει απασχόληση σε χιλιάδες πολίτες. Η δε οικονομία, προσδοκά σημαντικά έσοδα από μελλοντικά διόδια, όταν πλέον αυτοί οι αυτοκινητόδρομοι μπουν στη φάση της λειτουργίας τους.
Θα κάνουμε τα πάντα, ώστε να μην επαναληφθεί το «επίτευγμα» της Ν.Δ. με το ναυάγιο της υποθαλάσσιας της Θεσσαλονίκης, όπου και το έργο δεν έγινε και το Δημόσιο καλείται να πληρώσει αποζημιώσεις ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Με γνώμονα, λοιπόν, το δημόσιο συμφέρον, διατυπώσαμε μια σαφή πρόταση, με τρία σκέλη και αναμένουμε την απάντηση της άλλης πλευράς.
Προτείνουμε, πρώτον, τη συνέχιση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες με τη διασφάλιση από την πλευρά του Κράτους της δυνατότητας να αποπληρώσει τους οδικούς άξονες στα τμήματα που θα ολοκληρωθούν, δεύτερον, τον εξορθολογισμό του τεχνικού αντικειμένου με αλλαγές στη χάραξη, που επιβάλλονται είτε από αποφάσεις δικαστηρίων είτε λόγω της επίτευξης καλύτερων λύσεων σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, που όπως είπα δεν ήταν πάντα εύστοχος, τρίτον, τη μείωση του ύψους του διοδίου σε ποσοστό 25 - 30% για τμήματα που είναι απολύτως έτοιμα και σε ποσοστό 50% για τα υπό κατασκευή τμήματα.
Προωθείται, ταυτοχρόνως, η αναλογική χρέωση των πολιτών και εισάγεται ειδική εκπτωτική πολιτική και άλλα μέτρα υποδομών για τις τοπικές μετακινήσεις και τους συχνούς χρήστες.
Θυμίζω, πως το πρόγραμμα αυτό έχει συνολική δαπάνη περίπου 8,7 δισ. ευρώ, όσο το ετήσιο Π.Δ.Ε. της χώρας. Το ποσό αυτό συντίθεται από την χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, ύψους 2,3 δισ. ευρώ από έσοδα διοδίων στο σύνολο της περιόδου ύψους 3,2 δισ. ευρώ, επίσης από τραπεζικά δάνεια προς τους ιδιώτες επενδυτές, ύψους 3,3 δισ. ευρώ και ίδια κεφάλαια των επενδυτών ύψους 800 εκατ. ευρώ.
Με τη λειτουργία αυτών των αυτοκινητοδρόμων αλλάζει η γεωγραφία και οικονομία ολόκληρων περιοχών της χώρας. Σκεφτείτε τις θετικές συνέπειες που επέφερε η κατασκευή της Εγνατίας Οδού και αυτό πολλαπλασιάστε το για να έχετε μια εικόνα της θετικής επίδρασης των σύγχρονων υποδομών στην ελληνική οικονομία, αλλά και βεβαίως, στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Οφείλουμε να είμαστε όλοι συνεπείς. Ας γνωρίζουμε, ότι τα διόδια κατά την περίοδο κατασκευής των δρόμων χρησιμοποιούνται για έργα κατασκευής, ενώ στην περίοδο λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων σε ποσοστό που φτάνει έως και το 95% οδεύουν προς το Εθνικό Ταμείο.
Πιστεύω πως είναι αντιληπτή η σημασία συνέχισης αυτού του προγράμματος για την επανεκκίνηση των έργων.
Αναμένουμε τη θετική απάντηση των συμβαλλομένων, ώστε και στην πράξη να αποδειχθεί ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα που οι επενδύσεις έχουν προοπτική.
Κάθε άλλη εξέλιξη θα ήταν αρνητική, όχι μόνο για τις υποδομές, αλλά και γιατί θα επικρατούσε ένα κλίμα αποεπένδυσης, βλαπτικό για τη χώρα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κύριε Υπουργέ, μία από τις κυριότερες πηγές εσόδων για την οικονομία μας, είναι ο Τουρισμός. Ποιές οι ενέργειες του Υπουργείου ως προς την ενίσχυσή του;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Αναμφίβολα, ο Τουρισμός είναι ίσως ο πιο νευραλγικός τομέας στην παρούσα συγκυρία.
Η Ελλάδα οφείλει να αποδείξει, ότι σωστά κάποιοι επιλέγουν να την επισκεφθούν αυτήν την περίοδο.
Εμείς συμβάλλουμε σε αυτή την εθνική προσπάθεια με διάφορους τρόπους, άλλωστε, η πολιτική για τον τουρισμό, διαπερνά σχεδόν όλα τα Υπουργεία.
Καθόσον μας αφορά, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η λειτουργία ιδίως των περιφερειακών αεροδρομίων, αφού το 80% των επισκεπτών της χώρας εισέρχονται σε αυτήν με πύλη κάποιο αεροδρόμιο.
Η Πολιτική Αεροπορία και οι εργαζόμενοί της δείχνουν ευθύνη και ελπίζω ότι δεν θα προκύψουν λόγοι για κινητοποιήσεις, που θα υπονομεύσουν το τουριστικό ρεύμα στην Ελλάδα την καλοκαιρινή περίοδο.
Ταυτοχρόνως, έχουμε προχωρήσει σε μηδενισμό των τελών για προσγείωση, απογείωση και παραμονή αεροσκαφών στα περιφερειακά αεροδρόμια καθώς και σε αλλαγές, όσον αφορά στην επίγεια εξυπηρέτηση, προκειμένου να καταστήσουμε φθηνότερες και πιο ανταγωνιστικές τις τιμές των εισιτηρίων για να επισκεφθεί κάποιος την Ελλάδα.
Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνουμε, σε συνέχεια άλλων νομοθετικών πρωτοβουλιών, μία ακόμη, που αφορά στη λειτουργία υδατοδιαδρόμων για χρήση τους από υδροπλάνα, προκειμένου να καλυφθεί το κενό μεταφοράς, ιδίως σε νησιωτικούς προορισμούς, που είτε βρίσκονται μακριά είτε η σημερινή κάλυψη είναι ανεπαρκέστατη.
Θεωρούμε, ότι μεγάλο πρόγραμμα είναι αυτό που αφορά την αξιοποίηση του νέου θεσμικού πλαισίου, που προσφάτως ψηφίσαμε στη Βουλή, για την παραχώρηση περιφερειακών αεροδρομίων, προκειμένου να εκσυγχρονιστούν, να αναπτυχθούν και να προσελκύσουν τα επόμενα χρόνια όλο και περισσότερους επισκέπτες σε ανταγωνιστικές τιμές. Αλλά γιατί όχι να αναδειχθούν και σε πόλους ανάπτυξης για κάθε τόπο, με χρήσεις και δράσεις, οι οποίες ποικίλλουν και ξεπερνούν το αυστηρά προσδιορισμένο αντικείμενο λειτουργίας ενός αεροδρομίου.
Πολλά μπορεί να αναφέρει κανείς όσον αφορά στη βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχει το κράτος και οι οργανισμοί του στους τουρίστες, όπως είναι οι αστικές συγκοινωνίες, η ποιότητα των υποδομών και της οδικής ασφάλειας. Το βέβαιο είναι, πως αν κερδίσουμε τη «μάχη» του Τουρισμού αυτό το καλοκαίρι, τότε τα μηνύματα θα είναι πολύ πιο θετικά για την αντιμετώπιση της γενικότερης κρίσης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κύριε Υπουργέ, ποιά τα σχέδια σας για τη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών ως προς την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Ειδικά για τις αστικές συγκοινωνίες, που αφορούν στην καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών στην Αττική, θυμίζω ότι έχουμε συγχωνεύσει τους συγκοινωνιακούς φορείς σε δύο, έναν για τις οδικές συγκοινωνίες και έναν για τις συγκοινωνίες με τα μέσα σταθερής τροχιάς και δημιουργήσαμε έναν Μητροπολιτικό Φορέα για το σύνολο της Περιφέρειας της Αττικής.
Σε αυτό το σχέδιο προβλέπουμε το Σύμφωνο Ευθύνης, ώστε μέσω της συνεργασίας να προλάβουμε το δημοσιονομικό εκτροχιασμό, που μπορεί να προκύψει από κακοδιαχείριση και διαφθορά, όπως έγινε στο παρελθόν και τέτοια φαινόμενα δεν μπορεί να επαναληφθούν.
Προχωρούμε, επίσης, στο λογιστικό διαχωρισμό κρίσιμων μονάδων (προμήθειες, επισκευές), ώστε οι οργανισμοί αυτοί να λειτουργούν ανταγωνιστικά.
Επίσης, είναι σε εξέλιξη δύο μεγάλοι διαγωνισμοί μέσω Σ.Δ.ΙΤ. Ο ένας αφορά στην εισαγωγή της Τηλεματικής, δηλαδή την ηλεκτρονική παροχή χρήσιμων πληροφοριών στους χρήστες σε χίλια σημεία στάθμευσης σε όλη την Αττική, το άλλο αφορά στην εισαγωγή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, προκειμένου έτσι -μεταξύ των άλλων- να πατάξουμε την εισιτηριοδιαφυγή.
Τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά, αλλάζει η φορά των πραγμάτων, στόχος μας είναι οι εταιρείες να είναι υγιείς, οικονομικές επιχειρήσεις και ταυτόχρονα να προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες, θεσπίζοντας μάλιστα πρότυπα ISO μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, ώστε να γίνουν εφάμιλλες των καλύτερων ευρωπαϊκών συγκοινωνιών.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Στην προηγούμενη απάντησή σας αναφέρατε τον όρο «υγιής οικονομική επιχείρηση». Μπαίνοντας στο «ζουμί» της συζήτησης, σε ποιό σημείο βρίσκεται η προσπάθεια εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών και του Ο.Σ.Ε.;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Το Υπουργείο μας προωθεί δύο μεγάλες εξυγιαντικές αναδιαρθρώσεις σε κρίσιμους τομείς, ο ένας είναι ο σιδηρόδρομος, ο άλλος είναι οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής. Θυμίζω, ότι το συσσωρευμένο χρέος για το σιδηρόδρομο έφτανε τα 10 δισ. ευρώ, για δε για τις συγκοινωνίες τα 3,5 δις ευρώ.
Το ετήσιο έλλειμμα για το σιδηρόδρομο έφτανε τα 950 εκατ. ευρώ και για τις συγκοινωνίες τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως.
Στόχος μας είναι στο τέλος του 2011 να εξαλείψουμε τα ελλείμματα και οι οργανισμοί πλέον να λειτουργούν με τρόπο, που δεν θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της λειτουργίας τους αλλά και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες.
Εν μέσω κρίσης, θεωρώ ότι είναι θετικό παράδειγμα η λειτουργία του προαστιακού, που έχει αποδώσει και είναι κερδοφόρες οι γραμμές αυτές, ενώ ανάλογα θετικά μηνύματα παρατηρούνται όσον αφορά στις εμπορευματικές μεταφορές, μετά τις αλλαγές που πραγματοποιήσαμε στη βάση του νέου επιχειρησιακού σχεδίου.
Θυμίζω ότι η πρωτοβουλία μας συμπεριλαμβάνει και ένα πρόγραμμα μετατάξεων, που απετέλεσε επιλογή μας απέναντι σε προτάσεις που διατυπώθηκαν από διάφορες πλευρές για απολύσεις εργαζομένων.
Θεωρώ ότι μια εξυγιαντική τομή συμβαδίζει με την κοινωνική ευαισθησία, γιατί τα αποτελέσματα μιας αναδιάρθρωσης είναι ασφαλή όταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι πρωτοστατούν γι’ αυτό. Αναφέρω ως θετικό παράδειγμα, την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης στον Ο.Σ.Ε. από την διοίκηση και τους εργαζομένους, πράγμα που βεβαιώνει την αισιοδοξία ότι το ενδιαφέρον όλων είναι ειλικρινές για να ξεπεράσουμε προβλήματα δεκαετιών.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο Πρωθυπουργός συχνά αναφέρεται στις έννοιες «Πράσινη οικονομία», «Πράσινη πόλη». Ποιές οι ενέργειες του Υπ.Υ.Μ.&Δ., ως προς αυτήν την κατεύθυνση; Ποιά η συνεργασία σας με τα συναρμόδια Υπουργεία;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Δεν πρόκειται για σύνθημα αλλά για ένα νέο μοντέλο παραγωγής και ανάπτυξης, που προσιδιάζει στις ιδιαιτερότητες και τα πλεονεκτήματα της Ελλάδος.
Δεν είναι μόνο σεβασμός στο περιβάλλον αλλά κάθε πτυχή πολιτικής που αλλάζει, από τις διαχειριστικές αντιλήψεις και το καταναλωτικό πρότυπο, μέχρι τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων διαπίστευσης, την επιλογή πράσινων υλικών και ανάλογων μεθόδων κατασκευής με χρήση κατάλληλων ενεργειακών εργαλείων.
Συνεργαζόμαστε με τα άλλα Υπουργεία και κυρίως με το Υ.Π.Ε.Κ.Α. Θα ανέφερα ως εξαιρετικής σημασίας πρόγραμμα για την ανάπτυξη της Αθήνας την προωθούμενη ανάπλαση του Κεντρικού Άξονα, από την πλατεία Συντάγματος, μέσω της Πανεπιστημίου και της Πατησίων, έως την πλατεία Αιγύπτου.
Όσον αφορά τώρα στις συγκοινωνίες ειδικώς, «πράσινη οικονομία» σημαίνει ανεμπόδιστη μεταφορά πολιτών προς τα σημεία της πόλης, με λιγότερο ρυπογόνα μεταφορικά μέσα, και επιπλέον, τη βελτίωση της «ελκυστικότητας» των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών, τη συντόμευση των χρόνων μετακίνησης, τις επεκτάσεις του Μετρό, του Τραμ, του Προαστιακού και τη δημιουργία νέων σταθμών μετεπιβίβασης, την εφαρμογή ολοκληρωμένου προγράμματος λεωφορειολωρίδων , την ανάπλαση και διεύρυνση πεζοδρομίων και τη δημιουργία ειδικών λωρίδων για τα ποδήλατα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κύριε Υπουργέ, πόσο «δημιουργικές» ή… «τροχοπέδη» είναι οι αντιθέσεις μεταξύ στελεχών του ΠΑ.ΣΟ.Κ.;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Καμιά Κυβέρνηση στον κύκλο της Μεταπολίτευσης δεν κλήθηκε να διαχειριστεί μια τόσο κρίσιμη κατάσταση όσο η δική μας Κυβέρνηση.
Χωρίς συνεργασία δεν θα ήταν εφικτό το σημαντικό πρόγραμμα διαρθρωτικών αλλαγών που έγινε αυτό το 18μηνο και δεν έχει προηγούμενο στην πολιτική ιστορία. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι έχουμε κάνει άλματα στον τομέα της διαφάνειας, των ανοικτών διαδικασιών, της εξυγίανσης κρίσιμων φορέων που βρέθηκαν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, στο άνοιγμα των αγορών και στη βελτίωση του ανταγωνισμού.
Ασφαλώς, στο πλαίσιο της συνεργασίας, δεν εξαλείφεται η προσωπικότητα με τα χαρακτηριστικά ενός εκάστου. Άλλωστε δεν θα άξιζε να ήμασταν περισσότεροι αν δεν ήμασταν διαφορετικοί, αν ήταν ο ένας φωτοτυπία του άλλου.
Τηρουμένων των αναλογιών όμως, πιστεύω ότι καμιά Κυβέρνηση δεν διαχειρίστηκε τόσο μεγάλες προκλήσεις με τέτοια συνοχή και αλληλεγγύη.
Αναγνωρίζετε φαντάζομαι, ότι το πολιτικό κόστος που διαχρονικά καθόρισε τις επιλογές των κομμάτων και των Κυβερνήσεων αποτελεί για μας αμελητέο μέγεθος. Το αγνοούμε, γιατί ο αγώνας μας δεν είναι αγώνας για ψήφους είναι αγώνας για την προοπτική της χώρας μας. Και αυτό επιβάλλει σ’ όλους, εντός και εκτός πολιτικής, να είναι περισσότερο υπεύθυνοι.
Η αφωνία δεν μας ταιριάζει αλλά και η Βαβυλωνία είναι αυτοκαταστροφική. Η πρώτη απονευρώνει, η δεύτερη αποδιαρθρώνει μια συλλογική προσπάθεια.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν όλα κ. Υπουργέ ήταν τόσο «ιδεατά» γιατί το πολιτικό σύστημα ολοένα και απαξιώνεται. Πώς βιώνει αυτήν την κατάσταση ένα πολιτικό πρόσωπο που έχει περάσει από πολλές κοινοβουλευτικές περιόδους; Ποιά η δική του ευθύνη;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Είναι προφανής η σκοπιμότητα από το σύνολο των παραγόντων του δημόσιου βίου να απαξιώνεται συστηματικά το πολιτικό σύστημα. Θα ’λεγα χαρακτηριστικά, πως ασυνείδητοι πολιτικοί, μαζί με κρατικοδίαιτους γκρίζους επιχειρηματίες, δημοσιογράφους σε διατεταγμένη υπηρεσία, επίορκους δικαστές και διεφθαρμένους υπαλλήλους έχουν συμβάλλει περισσότερο ή λιγότερο στην καταβαράθρωση και τον ευτελισμό της δημόσιας εξουσίας.
Σκεφτείτε όμως λίγο, ένας βουλευτής έχει άραγε τόση εξουσία ή είναι πρότυπο σπατάλης και ανέντιμου βίου εξ ορισμού; Συγκρίνετέ τον με τον προϊστάμενο μιας νευραλγικής υπηρεσίας σε κάθε περιοχή της χώρας, όπως είναι η εφορία, η πολεοδομία και άλλες. Ή με έναν δημόσιο υπάλληλο αρμόδιο για τις προμήθειες σε μία υπηρεσία. Και ακόμη συγκρίνετέ τον με όλους εκείνους που κατηγορούν τους βουλευτές, ενώ είναι βέβαιο ότι δεν θα άντεχαν ούτε κατ’ ελάχιστο το 24ωρο πρόγραμμά τους. Σε τελευταία ανάλυση, οι πολιτικοί εκλέγονται από τους πολίτες. Οι πολίτες έχουν την κυρίαρχη δύναμη να αλλάζουν τους πολιτικούς και να τους ελέγχουν, κάτι που δε συμβαίνει με τους παράγοντες στις άλλες μορφές εξουσίας.
Στην πορεία μου έμαθα και διδάχθηκα πολλά. Σε αυτή την πορεία το πολιτικό σύστημα πήρε την Ελλάδα από τα Βαλκάνια και την έφερε στην καρδιά της Ευρώπης, στην Ο.Ν.Ε. Σκεφτείτε σήμερα την Ελλάδα με νόμισμα τη δραχμή, σκεφτείτε την Ελλάδα χωρίς συμμάχους και χωρίς υποστήριξη.
Ασφαλώς η μεγάλη ευθύνη για τα προβλήματα της χώρας βαραίνει όσους διαδραμάτισαν ρόλους στην κεντρική πολιτική σκηνή. Και όσο και αν λέω χαρακτηριστικά «με παλιούς εαυτούς καινούρια κοινωνία δεν γίνεται» ή ακόμη το γνωστό «πρέπει να γίνουμε εμείς η αλλαγή που θέλουμε να δούμε στην κοινωνία και τη χώρα» πιστεύω πως αυτό είναι οριακής απόδοσης.
Με άλλα λόγια, χρειάζεται μια βαθιά ανανέωση στη δημόσια ζωή της χώρας. Όλα και όλοι έχουν μια διάρκεια που λήγει. Αναφέρω χαρακτηριστικά μια επιγραφή που αποτελεί για μένα σοφή συμβουλή την οποία διάβασα πάνω από ένα κελί σε μοναστήρι της περιοχής μου. Είναι του 15ου αιώνα και λέει: «σήμερον εμού, αύριον ετέρου και ουδέποτε τινός»…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου