Του Σεβ. Μητροπολίτου Μαντινείας και Κυνουρίας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ( Περιοδικό ΑΛΙΕΥΣ αριθμ. Φ.265 Ιανουάριος – Μάρτιος 2012 )
Οἱ Ἕλληνες στὰ τετρακόσια χρόνια τῆς τουρκικῆς σκλαβιᾶς εἶχαν στηρίξει τὴ Πίστι τους καὶ τὴνἐλπίδα τους γιὰ σωτηρία καὶ ἐλευθερία στὸν Κύριο ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστόν, τὸν Σωτῆρα καὶ Λυτρωτὴ τοῦκόσμου καὶ αὐτὴ ἡ Πίστι ἦταν ἐκείνη ποὺ γιγάντωσε τοὺς ἡρωικοὺς Προγόνους μας καὶ ἐπέτυχαν τὸθαῦμα τοῦ 1821 καὶ ἔφεραν τὴ λευτεριὰ στὸ σκλαβωμένο Γένος.
Γι’ αὐτὸ μὲ τὴν συνείδησιν αὐτὴν ὅτι ὁ Χριστὸς ἐνίσχυσε τὸν ἀγῶνα τους καὶ ἐλευθέρωσαν τὴνἙλλάδα ὅταν ἐδημιούργησαν τὸ ἐλεύθερο Κράτος τους καὶ συγκρότησαν τὴν διοίκησί τους στὴν Τετάρτη
Ἐθνικὴ Συνέλευσι ποὺ συνῆλθε στὸ Ἄργος τὴν 31ην Ἰουλίου 1829 δὲνπαρέλειψαν νὰὁμολογήσουν τὴν εὐγνωμοσύνην εἰς τὸν Θεὸν γιὰτὴν ἀνεπανάληπτη εὐεργεσία ποὺτοὺς ἔκαμε, νὰχαρίσει τὴν Ἐλευθερία τῆς Πατρίδος καὶ μὲ τὸ Η’ψήφισμά της ἔκαμαν τὸ Τάμα τοῦἜθνους πρὸς τὸν Σωτῆρα Χριστόν,
ποὺ ἔχει ὡς ἑξῆς·
«Ἡ Δ’ Ἐθνικὴ Συνέλευσις τῶν Ἑλλήνων νομίζει ἑαυτὴν εὐτυχῆ, γενομένη τὸ ὄργανον δι’ οὗ τὸἜθνος ἐκπληροῖ τὸ πλέον ἐφετὸν τῶν χρεῶν του, τὸ νὰ ἀναπέμψῃ τὴν εὐγνωμοσύνην του πρὸς τὸν Θεόν, ὅστις ἔδειξε τοιαῦτα θαύματα διὰ τὴν σωτηρίαν του. Ὅταν ἡ τοπικὴ περιφέρεια τῆςἙλλάδος καὶ ἡ καθέδρα τῆς Κυβερνήσεώς της κατασταθῶσιν ὁριστικῶς καὶ οἱ οἰκονομικοὶ πόροι τοῦ Κράτους ἐπιτρέψωσιν, θέλει ἀνεργεθῇ κατὰ διαταγὴν τῆς Κυβερνήσεως εἰς τὴν καθέδραν αὐτῆς, Ναὸς ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Σωτῆρος (Χριστοῦ) τιμώμενος».
Ἀργότερα ὁ Βασιλιᾶς Ὄθωνας σὲ ἐκτέλεσι τοῦ ψηφίσματος αὐτοῦ τῆς Δ’ Ἐθνικῆς Συνελεύσεως τῶνἙλλήνων, δηλαδὴ τῶν ἀγωνιστῶν καὶ ἐλευθερωτῶν τοῦ Γένους, ὑπέγραψε διάταγμα στὸ Ναύπλιο ποὺδημοσιεύθηκε στὴν Ἐφημερίδα τῆς Κυβερνήσεως «Περὶ ἀνεργέσεως Ναοῦ τοῦ Σωτῆρος ἐν Ἀθήναις» τὸπαραθέτομε στὴ συνέχεια.
ΕΦΗΜΕΡΙΣ
ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Διάταγμα ΦΕΚ. Ἀριθ. φ. 5
ΕΝ NΑΥΠΛΙΩ, 29 Ἰανουαρίου 1834.
ΣΥΝΟΨΙΣ ΤΩΝ ΕΜΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
1) Περί ἀνεγέρσεως ναοῦ τοῦ Σωτῆρος εἰς Ἀθήνας.
2) Περί τῶν καθηκόντων τῶν Πρωτοσυγκέλλων καί Ἀρχιδιακόνων.
3)Περί διορισμοῦ τοῦ προσωπικοῦ τῶν κατά Nομούς Πρωτοσυγκέλλων καί Ἀρχιδιακόνων. - Δηλοποίησις. Περί συστάσεως δύο ἐπιτροπῶν προς ἐξέτασιν διδασκάλων.
ΔΙΑΤΑΓΜΑ
Περί ἀνεγέρσεως vαoῦ τοῦ Σωτῆρος εἰς Ἀθήνας.
ΟΘΩΝ
ΕΛΕΩ ΘΕΟΥ
ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Λαβόντες ὑπ’ ὄψιν τά ἄρθρα 1, 5 καί 6 τοῦ ἀπό 31 Ἰουλίου 1829 Η΄
ψηφίσματος τῆς τετάρτης τῶν Ἑλλήνων Ἐθνικῆς Συνελεύσεως ἀπεφασίσαμεν καί διατάττομεν.
Ἄρθρ. 1.
Θέλει ἀνεγερθῆ εἰς τήν πόλιν τῶν Ἀθηνῶν Ναός, τιμώμενος ἐπ’ ὀνό-
ματι τοῦ Σωτῆρος πρός αἰωνίαν μνήμην τῆς θαυματουργοῦ ἀντιλήψεως τῆς θείας Προνοίας, τῆς ῥυσαμένης τόνἙλληνικόν λαόν ἀπό δεινῶν και κινδύνων, καί πρός ἐνίσχυσιν τῶν μεταγενεςέρων εἰς τήν πίςιν, δι’ ἧς οἱπροπάτορές των ἀνεκτήσαντο τήν ἐλευθερίαν των εἰς τούς ἀπό τῶν 1821 μέχρι τῶν 1830 αἱματώδεις πολέμους.
Ἄρθρ. 2.
Θέλομεν τό μνημεῖον τοῦτο νά ἦναι ἄξιον καί τοῦ Ἑλληνικοῦ
λαοῦ, καί τοῦ συμβάντος, πρός μνήμην τοῦ ὁποίου ἀνεγείρεται.
Θέλει ἑπομένως γένει ἄνευ ἀναβολῆς ἡ ἐκλογή τῆς θέσεως καί ἡ σύνταξις τοῦ προγράμματος μετά δέ ταῦτα θέλουν προσκληθῆ ἀμέσως ἀρχιτέκτονες, ἐντόπιοι καί ξένοι, διά νά παρουσιάσουν σχέδια κατασκευῆς τοῦμνημείου.
Ἄρθρ 3.
Ὁ πρῶτος λίθος θέλει τεθῆ τήν 25 ’Ιανουαρίου 1835, καί ἑπομένως αἱ προπαρασκευαί τῆς τελετῆς πρέπει νάἐπιταχυνθοῦν.
Ἡ πρός τούς ἀρχιτέκτονας πρόσκλησις διά νά παρουσιάσουν
τά περί κατασκευῆς σχέδια των, θέλει γένει ἐντός ὀλίγου, καί θέλει δοθῆ προθεσμία τοιαύτη, ὥςε ἡ ἔγκρισις τοῦσχεδίου νά εἰμπορῇ νά γένῃ πρό τοῦ τέλους τοῦ ἔτους, ἡ δέ κατασκευή νά ἀρχίσῃ καί νά ἐξακολουθῇἀνεμποδίστως, ἅμα τεθῆ ὁ πρῶτος λίθος.
Ἄρθρ. 4.
Τά ὀνόματα τῶν εἰς τά πεδία τῆς μάχης πεσόντων φιλελλήνων, καθώς καί τῶν ὅσοι συνετέλεσαν καθ’ὁποιονδήποτε τρόπον εἰς τήν ἀναγέννησιν τῆς Ἑλλάδος, θέλουν καταγραφῆ ἀκριβῶς καί καθυποβληθῆ εἰς ἡμᾶς εἰς δύο χωριςούς καταλόγους.
Θέλει ληφθῆ πρόνοια, ὥστε νά προμηθευθῶσιν ἀπό ἀξίους τεχνίτας
σχέδια τοῦ μνημείου, τοῦ κατά τό ἄρθρον 5 τοῦ ῥηθέντος ψηφίσματος εἰς τό ἐσωτερικόν τοῦ Ναοῦἀνεγερθησομένου.
Νομίζομεν ὅτι, συμφώνως μέ τά πάρα τοῦ Ἑλληνικοῦ λαοῦ εἰς πᾶσαν περίςασιν ἐκφρασθέντα, καί εἰς τό β΄ ἄρθρ. τοῦ Η΄ ψηφίσματος τῆς τετάρτης Ἐθνικῆς Συνελεύσεως δια-κηρυχθέντα αἰσθήματα, τό μνημεῖον τοῦτο χρεωςεῖ νά παραδώσῃ κατά τόν ἀνήκοντα τρόπον εἰς τήν εὐγνωμοσύνην τῶν ἐπερχομένων γενεῶν τήν τελεσιουργόν ὑπέρἙλλήνων ἀντίληψιν τοῦ πρώτου καί μεγίςου τῶν φιλελλήνων, τοῦ Μεγαλειοτάτου Βασιλέως τῆς Βαυαρίας.
Ἡ ἐκτέλεσις τοῦ παρόντος Διατάγματος ἀνατίθεται εἰς τό ἡμέτερον Ὑπουργικόν Συμβούλιον.
Ἐν Ναυπλίῳ, τήν 25 Ἰανουαρίου 1834.
ΕΝ ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ
Η ΑΝΤΙΒΑΣΙΛΕΙΑ
Ο Κόμης ΑΡΜΑΝΣΠΕΡΓ Πρόεδρος, ΜΑΟΥΡΕΡ, ΕΪΔΕΚ.
Οἱ Γραμματεῖς τῆς Ἐπικρατείας
Α. ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΣ Πρόεδρος,
Ν. Γ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ, Κ. Δ ΣΧΙΝΑΣ, Ι. ΚΩΛΕΤΤΗΣ, ΣΜΑΛΤΣ.
Για όσους δεν το ξαίρουν, το "Τάμα του Έθνους" το ανέσυρε από τη λήθη, ο δικτάτορας Γ. Παπαδόπουλος επί επταετίας. Γινόταν μάλιστα και έρανος κάθε Κυριακή στις εκκλησίες. Τα λεφτά που μαζεύτηκαν τα εξαφάνισε η μεταπολίτευση και αγνοείται η τύχη τους. Ο Ναός επρόκειτο να κτιστεί στα Τουρκοβούνια. Μήπως ο Σεβασμιώτατος έχει περισσότερα για το θέμα ώστε να μας ενημερώσει; Όσο για τη για τη βοήθεια του Χριστού στην απελευθέρωση των ελλήνων ας την αφήσουμε στην κρίση των ιστορικών εκτός αν δεχτούμε ότι ο Χριστός γνωρίζοντας καλά την τέχνη των μεταμορφώσεων, μεταμορφώθηκε σε ηγέτη των μεγάλων δυνάμεων της εποχής και νάυαρχο στη ναυμαχία του Ναυαρίνου ή στρατηγό Μαιζόν που έδιωξε τον Ιμπραήμ από το Μωριά γιατί οι επαναστάτες οπλαρχηγοί τρωγώντουσαν μεταξύ τους για τα οφίτσια του ανύπαρκτου κρατιδίου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα περίμενα να μας πείτε γιατί φέρατε άθεους Αλβανούς λαθρομετανάστες στο μοναστήρι της Έλωνας και του Αγ Νικολάου στο Λεωνίδιο?
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί εργάζονται δυο χρόνια τώρα σε δυο χριστιανικά μνημεία τόσο σημαντικά για τους χριστιανούς Τσάκωνες Άθεοι Αλβανοί Λαθρομετανάστες? Οι πιστοί Τσάκωνες και Λάκωνες χριστιανοί με τον όβολο τους και το υστέρημα τους στηρίζουν τα μοναστήρια εκατοντάδες χρόνια τώρα και ξαφνικά επιβάλατε Άθεους Αλβανούς Λαθρομετανάστες στις εργασίες επ αμοιβή στα Μοναστήρια!